De Trainingen

Sprekenvoorpubliek.nl biedt verschillende trainingen aan, elk gericht op een specifiek onderdeel van het spreken voor publiek. Trainingen kunnen zowel inhouse in uw bedrijf, als op een trainingslocatie verzorgd worden. Het tarief voor een inhouse (groeps)training bedraagt € 1.000,- per dagdeel. Sprekenvoorpubliek.nl denkt graag met u mee bij het vormgeven van een training op maat voor een specifieke doelgroep. Ik maak graag vrijblijvend kennis met u om de verschillende mogelijkheden te bespreken.

Debatteren en reageren

Een wedstrijddebat is een fantastische oefening om te leren overtuigend te spreken. Om een debat te winnen moeten sprekers inhoudelijk sterk zijn, hun argumentatie gestructureerd presenteren, en scherp kunnen reageren op hun tegenstander. Dit alles het liefst met een beetje flair en humor. Tijdens de training “Debatteren en reageren” maken deelnemers aan de hand van serieuze en ludieke stellingen actief kennis met het wedstrijddebat. Aan de hand van een vaste structuur: “de standaardgeschilpunten”, afkomstig uit het beleidsdebatteren, leren deelnemers hoe zij een stelling overtuigend kunnen verdedigen en hoe zij het betoog van hun tegenstanders met succes kunnen aanvallen.

Pleiten als een advocaat

Een advocaat is per definitie partijdig. Hij vertegenwoordigt maar één belang, en dat is het belang van zijn cliënt. Het is de taak van de advocaat om de rechter te overtuigen van het gelijk van zijn cliënt. Dit terwijl er aan de andere kant van de rechtszaal een advocaat staat met dezelfde missie, maar dan in omgekeerde richting. Om de rechter met succes te kunnen overtuigen moet de advocaat de voor zijn cliënt relevante feiten selecteren en aannemelijk maken, daar de juiste (juridische) kwalificaties aan koppelen, zonder daarbij het persoonlijke verhaal van de cliënt uit het oog te verliezen. De techniek die nodig is voor het opbouwen van een goed pleidooi, is niet alleen toepasbaar in de rechtszaal, maar ook tijdens een salespitch, een sollicitatiegesprek, of een productpresentatie. Tijdens de training “pleiten als een advocaat” oefenen partijen met technieken uit de advocatuur om te leren op een overtuigende manier een case te presenteren.

De lach als wapen

Humor is een krachtig middel om een boodschap over te brengen. Niet voor niets maken reclamemakers graag en veelvuldig gebruik van grappige filmpjes om zaken aan de man te brengen. Ook in een speech kan humor een krachtig wapen zijn; om sympathie op te wekken bij de toehoorder, spanning in een zaal te ontladen, of om simpelweg de aandacht van de luisteraar vast te houden. Vaak wordt gezegd dat het gebruik van humor is weggelegd voor mensen die grappig geboren zijn. Dat is volgens sprekenvoorpubliek.nl niet waar. Misschien is het niet voor iedereen weggelegd om een schouwburgzaal plat te spelen met een oudejaarsconference, maar iedereen is na enige training in staat om mensen aan het lachen te maken. In de training “de lach als wapen” leren deelnemers hoe zij een grap kunnen verwerken in hun speech. Daarnaast leren deelnemers hoe zij de sfeer in een publiek kunnen aanvoelen en met behulp van humor naar hun hand kunnen zetten.

Spreek beter voor publiek en boek een training