Huibert-Jan van Roest over sterk vertellen en de Nederlandse spreekcultuur

In deze podcast interviewt Gerhard te Velde, van ondernemersclub Groeivoer, Huibert-Jan van Roest van Spreken voor Publiek. Het gesprek gaat al snel over de vraag die we bij Spreken voor Publiek vaak krijgen; hoe kom ik tot een coherent en pakkend verhaal over -in dit geval- mijn onderneming?

Een goed verhaal

Huibert-Jan van Roest wordt dat wel geïnterviewd, maar het gesprek over wat je verhaal is gaat al snel over Gerhard te Velde zelf. En zo wordt de aanpak van Van Roest snel duidelijk. Ga eens graven in je geschiedenis, wat gebeurde er? En toen? Wat ging daaraan vooraf? Geef eens een voorbeeld? Het lijkt een simpel gesprek, maar de contouren van een duidelijk verhaal worden snel helder. Dat zien we eigenlijk altijd bij het onderzoeken van wat iemand te vertellen heeft; er is genoeg. Het is ook gewoon een kwestie van doorvragen en paaltjes slaan. In de podcast kun je als luisteraar heel goed horen hoe dat nu gaat.

De vraag: wat moet je doen?

Voor Huibert-Jan van Roest begint iedere spreekopdracht met de vraag ‘wat moet ik eigenlijk doen?’ Niet in de brede zin van het woord, maar als spreker. Moet je een praatje geven voor potentiele klanten? Moet je mensen zo gek krijgen iets van je te kopen? Moet je begrip kweken voor je plannen tegenover collega’s? Een vergadering voorzitten? Kortom, wat is nu eigenlijk precies je opdracht en welk resultaat moet je bereiken bij wie. Hij legt aan Gerhard te Velde, nog steeds proefkonijn, uit hoe hij over zoiets moet nadenken in het geval van het verhaal over zijn onderneming.

‘Wat heb ik daarvoor nodig?’

Huibert-Jan van Roest neemt Gerhart vervolgens mee in de bouwblokken van zijn verhaal; welke blokken ondersteunen deze opdracht. Het mooie verhaal over waarom je doet wat je doet is misschien goed voor investeerders, maar minder voor een pitch. Je zoekt anekdotes, verbindt ze aan elkaar, of pakt dat ene voorbeeld erbij dat onderschrijft wat je probeert te zeggen in je opening. Met een helder voorbeeld vanuit wat Gerhard net heeft opgelepeld krijgt het verhaal vorm.

Structureren? Speel ermee

De structuur van je verhaal, daar kun je mee spelen als je de bouwblokken hebt. Begin eens met de anekdote, waarom niet? Te Velde geeft zelf aan dat het chronologisch vertellen van een verhaal echt zijn valkuil is. ‘En toen dit, en toen dat’. Ja, dat hebben wel meer mensen. Maar ook daarvoor heeft Huibert-Jan een aantal tips. 

Genoeg aanknopingspunten voor een goed ondernemingsverhaal

Tot slot gaat in de podcast Huibert-Jan Van Roest nog in op zijn wens om van Nederland veel meer een sprekersland te maken. Om de spreekcultuur leven in te blazen. Want we mogen dan duizenden mensen hebben die zichzelf spreker noemen; het is niet heel gebruikelijk om met een persoonlijk en authentiek verhaal het podium op te klimmen. Gerhard stelt hierin ook de belangrijke vraag: maar als er zoveel sprekers zijn? Moet ik dat dan wel willen doen?

Je CV is nog te leidend

Voor Huibert-Jan van Roest draait goed spreken niet zozeer om talent of je CV. Spreken kun je leren en het is nu nog te vaak zo dat je dat podium pas op kan klimmen als je kan bewijzen dat je iets bijzonders hebt gedaan. Je was ooit profvoetballer en kan dus iets zeggen over werken onder druk. Maar voor Huibert-Jan draait het meer om een authentiek verhaal, en dat mag er ook zijn zonder een CV die garandeert dat jij weet waar je het over hebt. Ook vanuit een interessant levensverhaal kun je een visie hebben. Ook vanuit je eigen overtuiging kun je met een idee de bühne op willen. Gerhard vraagt zich af hoe je je momentum kiest. Wat maakt je klaar voor die stap?

Meer spreekcultuur

Zo komen de twee op een belangrijk punt van Huibert-Jan van Roest. Hij wil graag nog wat kwijt over die spreekcultuur in Nederland. Wat hem goed lijkt, is als -in de ideale wereld- het mogelijk was om met een verhaal naar een open podium te kunnen. Zo één als stand-up comedy kent. Maar dan voor sprekers. Gaat dat komen? Ja, wie weet. 

Met jouw verhaal aan de slag als ondernemer, startend politicus of gewoon omdat je een idee hebt dat je wilt delen met de wereld? Neem contact met ons op voor advies over hoe je jouw verhaal helder krijgt én vertelt