Digitale communicatie

Laten we de "oldschool" betekenis niet vergeten.

Blog // 31 mei 2020

Het begrip "digitale communicatie" bestaat al langer dan het internet. In de communicatietheorie wordt er al sinds de jaren '70 taal mee aangeduid die volgens een contract, oftewel een overeengekomen patroon verloopt. Denk daarbij aan geschreven of gesproken taal. De tegenhanger "analoge communicatie" omvat taal met een minder duidelijke code, zoals lichaamstaal.

Dankzij de Corona-crisis is er een grote groep mensen voor het eerst aan het videobellen. Denk aan de kantoorvergadering vanuit huis, of aan een potje facetimen met oma. Voor die vorm van "digitale communicatie" zijn de afgesproken codes wat minder duidelijk. Het is misschien wel een goed idee om daar met je gesprekspartner eens hardop over na te denken. Mag je zomaar je camera uitzetten? Beginnen we met een persoonlijke introductie, of gaan we "straight-to-business"? Hoe lang moet zo'n videogesprek eigenlijk duren? Moet je je schoenen poetsen? Over die laatste en andere stellingen schreef Gijs Weenink het boekje "Ben ik in beeld?".

Uiteraard ligt het aan de omstandigheden volgens welk "contract" je communicatie verloopt. Toch is het altijd goed om even stil te staan bij de vraag of dat contract wel duidelijk is. Als dat zo is, dan is pas écht sprake van oldschool digitale communicatie.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Digitale Communicatie

Meer blogs

Intakegesprek

Offerte aanvragen

Boekingsaanvraag

Incompany training

Training Boeken

Voor wie is deze training?

Ondernemers die hun verhaal sterk willen neerzetten

Locatie

In overleg

Prijs

€ 4.997,- (ex.btw)

Duur

12 sessies

Groepsgrootte

Maximaal 8 deelnemers

Spreker boeken

Kenmerken van...

Huibert-Jan is thuis op verschillende podia. Of het nu het leiden van het debat, het hosten van een online event, of het presenteren van een comedyshow is. Na jarenlang advocaat te zijn geweest is Spreken Voor Publiek nu de grote droom waarmee hij zijn ervaring, inhoud en humor samenbrengt.

Diensten

1. Trainer
2. Keynote-spreker
3. Debat leider

Prijs

Op aanvraag

Spreker boeken

Kenmerken van...

Esther brengt professionaliteit een vleugje magie als ze spreekt. Deze combo maakt van Esther een gevierd spreker en trainer. Door haar doelgerichtheid is ze ook een A+ dagvoorzitter en moderator.

Diensten

1. Keynote-spreker
2. Dagvoorzitter
3. Moderator

Prijs

Op aanvraag

Training Boeken

Voor wie is deze training?

Groepen trainees & (young) professionals

Locatie

Incompany

Prijs

€ 1.000,- per trainer / dagdeel

Duur

In overleg

Groepsgrootte

Van 8 tot 100 deelnemers

Training Boeken

Voor wie is deze training?

Advocaten & advocaat-stagiairs

Locatie

Incompany

Prijs

€ 995,-

Duur

In overleg

Groepsgrootte

Van 1 tot 8 deelnemers

Training Boeken

Voor wie is deze training?

Professionals met persoonlijke wensen

Locatie

In overleg

Prijs

€ 1.000 per trainer / dagdeel

Duur

In overleg

Groepsgrootte

In overleg

Training Boeken

Voor wie is deze training?

Iedereen die wil leren hoe je een verhaal verteld

Locatie

Utrecht

Prijs

€ 395,- (excl. BTW)

Duur

Eén dag

Groepsgrootte

Maximaal 8 deelnemers

Tip van de spreker

Oefen hardop. Klinkt je tekst actief?
Wil jij 36 supersnelle tips in je mailbox ontvangen om een betere spreker te worden?

Spreker boeken

Kenmerken van...

Huibert-Jan spreekt al langer dan hij lopen kan en leidt een debat als geen ander. Na jarenlang advocaat te zijn geweest is Spreken Voor Publiek nu de grote droom, waarmee hij ervaring, inhoud en humor samenbrengt.

Diensten

1. Trainer
2. Keynote-spreker
3. Debat leider

Prijs per dagdeel

€ 395,- (excl. BTW)