Top

Vijf tips om contact te maken met je publiek in ZOOM.

Vijf tips om contact te maken met je publiek in ZOOM.

Spreken voor publiek draait om contact maken. Dat was voorheen al niet altijd even makkelijk. Sinds de uitbraak van COVID-19 is het nog moeilijker. Vrijwel overal ter wereld is het verboden om met grote groepen bij elkaar te komen. Theaterzalen zijn dicht. Congressen zijn afgelast. Bijeenkomsten worden massaal omgezet naar een online-variant via ZOOM of Microsoft Teams. Het “publiek” is voor de spreker niet langer meer een te dirigeren massa. Iedere toeschouwer zit thuis voor een eigen scherm op de bank of bureaustoel.

Wie als spreker moet optreden of presenteren voor zo’n online-publiek vraagt zich misschien af of het nog wel mogelijk is om contact te maken. Wij bij Sprekenvoorpubliek.nl maakten al deel uit van online-trainingen, theatershows via een livestream, vergaderen via een scherm en zelfs stand-up comedy via ZOOM. Onze conclusie? Het is anders, maar het kan wel. In dit artikel 5 tips, om contact te maken met een online publiek.

Tip 1: Doe niet alsof alles nog hetzelfde is.

Een goede spreker is altijd in het hier en nu. Dat je nu in je slaapkamer zit, met je gordijn als achtergrond, terwijl je normaal op een evenementenlocatie staat, betekent: aanpassen. Bedenk wat de setting waarin je normaal gesproken acteert voor je doet. Wordt je normaal gesproken groots aangekondigd? Misschien moet je nu zelf wat tijd besteden aan je eigen introductie. Ben je staand op een podium een van nature imponerende verschijning? Misschien is dat zittend achter een scherm wel heel anders.

Tip 2: Benoem de situatie.

Hoewel het voor veel mensen begint te wennen om online te communiceren, kan het nog steeds wat ongemakkelijk zijn om in een online publiek te zitten. Waar je je in een normaal publiek kunt opgaan in de menigte, is dat in apps als Zoom of Teams niet het geval. Er staat letterlijk een camera op jou persoonlijk gericht. Iedereen zit op die manier op de eerste rij. Ook de mensen die dat normaal gesproken liever niet zouden doen. Het kan helpen om dat te benoemen (en eventueel ook mensen aan te geven dat ze hun camera kunnen uitzetten).

Tip 3: Zorg voor de juiste spotlight.

In ZOOM is het met de “spotlight” functie mogelijk om een spreker uit te lichten. Bij een grote groep luisteraars is het essentieel om van die mogelijkheid gebruik te maken. De aandacht komt dan terecht op de juiste plek: bij de spreker. De spreker doet er ook goed aan om even stil te staan bij de letterlijke spotlight. Zorg ervoor dat je gezicht goed wordt uitgelicht, zodat mensen je kunnen zien.

Tip 4: Houd de microfoons aan in het publiek.

Contact is tweerichtingsverkeer. Als alle microfoons van het publiek uitstaan, dan is er geen interactie. Geen hoorbare lach, geen oh’s en ah’s, geen applaus. Zelfs het ontbreken van achtergrondgeluiden als kuchjes en geschuifel begint op te vallen en draagt bij aan een doodse sfeer. Houdt die microfoons zoveel mogelijk aan dus, met daarbij de kanttekening dat de mute-knop binnen handbereik moet zijn bij hinderlijke achtergrondgeluiden. Bij een groot publiek is een moderator die zo nodig kan ingrijpen essentieel.

Tip 5: Pas je timing aan.

Wanneer het publiek massaal achter de microfoon zit, betekent dat ook dat ieder individu in het publiek versterkt wordt. Als er iemand wat later dan normaal reageert op de spreker (bijvoorbeeld met een lach), en de spreker is alweer begonnen, dan concurreren die geluiden met elkaar. Het kan daardoor zijn dat het geluid van de spreker wordt weggedrukt. De spreker moet dus meer dan ooit aanvoelen wanneer de reactie van de zaal is opgehouden. Een spreker die dat ritme goed aanvoelt, is een genot om naar te luisteren.

Meer weten over (online) spreken voor publiek? Volg ons op Social Media, of neem contact op voor het volgen van een training binnen jouw bedrijf.

Huibert-Jan van Roest