Top

Partneraankondiging: DebatAcademie

Partneraankondiging: DebatAcademie

Bij Sprekenvoorpubliek.nl geloven we dat je nooit uitgeleerd bent als spreker. Daarom werken we samen met partners die gespecialiseerd zijn op een specifiek onderwerp. In de serie “Onze partners” stellen we ze een voor een aan je voor. In deze aflevering introduceren we de DebatAcademie.


De DebatAcademie is in 1991 door Gijs Weenink opgericht, nadat hij als geoefend wedstrijddebater steeds vaker gevraagd werd om trainingen te komen geven in het bedrijfsleven. De DebatAcademie heeft het haar doelstelling gemaakt om “het debatteren te bevorderen en daarmee zoveel mogelijk de democratie te versterken”. Bovendien ziet de DebatAcademie het speldebat als de ideale vorm om heldere en effectieve mondelinge communicatie te oefenen. 


De DebatAcademie geeft invulling aan haar doelstelling door debattrainingen en workshops te verzorgen voor bedrijven, onderwijsinstellingen. overheden, politieke partijen en charitatieve instellingen.  Een groot gedeelte van de training bestaat uit oefenen van reële situaties.  Opdrachtgevers als het ministerie van Economische Zaken, Ahold, Rabobank, Oxfam Novib, Ernst & Young en Nuon wisten de weg naar de DebatAcademie al te vinden. De DebatAcademie beschouwt debatteren als “de zuurstof van de democratie” en organiseert de nodige evenementen om de Nederlandse debattraditie springlevend te houden. Zo organiseert de debatacademie samen met sprekenvoorpubliek.nl de Nederlandse Kampioenschappen debatteren voor Young Professionals en voor Trainees.


De DebatAcademie draagt graag uit dat er meer en vaker gedebatteerd zou moeten worden. Oprichter Gijs Weenink schreef het boek “Durf te kiezen”, waarin 21 stellingen worden beschreven waarover iedere organisatie een keuze zou moeten maken, en waarover in iedere organisatie gedebatteerd zou moeten worden. Daarnaast ontwikkelde de DebatAcademie aansprekende trainingen zoals het “Bootcamp debatteren”, “Hoe vang ik een rat?” en “De acht gouden regels voor succesvolle communicatie”.
Meer weten? Neem contact op

Huibert-Jan van Roest